Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر كارنت بذر كارنت

گل و گیاه ظرافت

انگور فرنگي (كارنت) سفيد (شيشه اي)

http://zerafat.com/1052-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C

انگور فرنگي سفيد يكي از جذاب‌ترين رنگ‌هاي خانواده‌هاي انگور فرنگي است، يكي از عوامل جذابيت آن ظاهر شيشه‌اي و پيدا بودن دانه‌هاي آن از بيرون است (البته در برخي موارد دانه‌ها شفاف نيست و به رنگ سفيد مات مي‌باشد). دانه‌هاي انگور وايت كارنت از رقم قرمز و سياه آن كمي ريزتر بوده و داراي طعم شيرين‌تري است. انگور فرنگي سفيد از خانواده انگور فرنگي و بومي اروپا است. اين انگور فرنگي بوته‌اي برگ‌ريز است كه ارتفاع و پهنايش به يك متر مي‌رسد و برگ‌هايي شبيه به پنجه و ميوه‌اش به شكل توده‌هايي كروي است كه در تابستان قابل خوردن است. انگور فرنگي سفيد از نظر طعم و رنگ كه سفيد مات (شيشه‌اي) است با انگور فرنگي قرمز و بلك كارنت متفاوت مي‌باشد. رد كارنت جوانه‌زني سخت‌تري نسبت به بذرهاي بري ديگر همانند رزبري و بلك بري و توت فرنگي دارد و براي جوانه‌زني شرايط بايد مهيا باشد. انگور فرنگي سفيد ميوه‌اي سردسيري است و آن را در شهرهاي سردسيري و معتدل و حتي نيمه گرمسيري در سراسر جهان مي‌توان كاشت. انگور فرنگي شيشه‌اي در سال‌هاي اول به‌صورت درختچه است و شاخه‌هاي ظريفي دارد. برخلاف انگور فرنگي قرمز و سياه اين رقم براي تزيين و ميوه‌شان كشت مي‌شوند، رقم «انگور فرنگي سفيد» جايزه كيفيت انجمن سلطنتي باغباني و كشاورزي انگلستان را به دست آورده است.

اندازه ميوه كارنت معمولاً هم اندازه آلبالو است و ارتفاع اين درختچه حداكثر به دو متر مي‌رسد. با توجه به اينكه انگور فرنگي حالت درختچه‌اي است و پاكوتاه است مي‌توان آن را در گلدان و در بالكن منازل نيز نگه‌داري كرد. انگور فرنگي سفيد همانند رنگ‌هاي ديگر اين خانواده (قرمز، مشكي و…) كمي ترش بوده ولي ترشي آن كمتر از بقيه است به همراه يك شيريني ملايم. جنس شاخه‌هاي اين ميوه از نظر ظاهر و جنس تقريباً شبيه آلبالو است. طعم وايت كارنت يا همان انگور فرنگي سفيد را مي‌توان تركيبي از طعم كيوي، آلبالو و انگور دانست. انگور فرنگي سفيد منبع بسيار خوبي از ويتامين C است و خواص درماني تقريباً مشابه با رنگ‌هاي ديگر دارد. انگور فرنگي سفيد يا شيشه‌اي يك جهش ژني طبيعي از گونه قرمز آن (رد كارنت) است. اين ميوه بومي مركز و شرق اروپا و بخش‌هايي از آسيا است. پوست ميوه وايت كارنت بسيار نازك است و در جابجايي‌ها معمولاً با كوچك‌ترين ضربه آسيب مي‌بيند. انگور فرنگي در توليد مربا، دسر، شربت و طعم‌دهنده‌ها مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

كاشت

كاشت بذر انگور فرنگي سفيد خيلي ساده نيست ولي با رعايت چندين نكته مي‌توان به‌راحتي نتيجه گرفت، به‌طور كلي براي كاشت كارنت ، انگور از طريق قلمه تكثير مي‌شود ولي كاشت بذر نيز يكي از راه‌هاي تكثير است. انگور فرنگي سفيد گياهي سردسيري بوده در نتيجه بذرها براي جوانه‌زني نياز به سرمادهي و خواب‌شكني دارند، بذر كارنت بايد به مدت دو تا سه ماه در دماي -۵ درجه قرار بگيرند تا آماده جوانه‌زني شود، البته براي نتيجه‌گيري بهتر مي‌توانيد قبل از كاشت بذرها را بين دستمال تميز مرطوب قرار داده و در طبقه پايين يخچال به مدت ۳ هفته قرار دهيد.

جوانه‌زني بذر انگور كارنت در شرايط مختلف ممكن است تا يك ماه يا بيشتر زمان ببرد در نتيجه با توجه به اينكه بذر مدت زمان زيادي بايد در زير خاك باشد و ممكن است دچار آفات و بيماري شود. تركيب پيت ماس و كوكوپيت ريز يكي از بهترين تركيب‌ها براي كاشت است. بهترين تركيب ما براي بذر انگور فرنگي سفيد عبارت است از: كوكوپيت ۲۰ درصد + پيت ماس ۴۰ درصد + شن دانه‌ريز ماشي ۴۰ درصد + مقدار خيلي كمي ورمي كمپوست. بذرها را قبل از كاشت ۴۸ ساعت در آب خيس كنيد يا به نحوه بالا سرمادهي كنيد سپس ظرف كاشت خود را با خاك موردنظر پر كنيد و با دست فشار دهيد و آبياري كنيد تا كاملاً نشست كند. سپس در حفره‌اي به عمق كمتر از نيم سانتي­متر در همان خاك بكاريد و مجدد به آرامي آبياري كنيد تا بذر با خاك تماس برقرار كند.

نكته بسيار مهم براي جوانه‌زني بذرهاي سردسيري دماي كاشت است، دماي جوانه‌زني و دماي خاك بايد ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد در غير اين صورت جوانه‌زني به‌شدت تحت تأثير قرار مي‌گيرد. نكته مهم ديگر براي كاشت رطوبت بوده، بذرها پوسته سختي دارند و بايد در رطوبت بالاي ۸۰ درصد كاشته بشوند در نتيجه بايد بر روي بستر كاشت مشما شفاف قرار داد يا اينكه بذرها را در ظرف درب دار شفاف بكاريد. ظرف كاشت بايد در محيطي پرنور قرار بگيرد ولي زير نور مستقيم آفتاب به هيچ وجه قرار نگيرد (البته تا قبل از جوانه‌زني) دليل آن هم اين است كه با تابيدن خورشيد دماي زير مشما به شدت بالا رفته و بذر از بين مي‌رود، دماي زير مشما بايد ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد. آبياري فقط زماني انجام شود كه خاك رطوبت خود را از دست داد، وقتي رطوبت كاهش يافت با اسپري آب را بر روي بستر كاشت بريزيد. مي‌توان بر روي مشما چند سوراخ ايجاد نمود تا رطوبت به‌طور نسبي كاهش يابد. به محض جوانه‌زني سوراخ‌هاي بيشتري را بر روي مشما ايجاد كنيد تا رطوبت كاهش يابد، اين كار را هر چند روز يك‌بار انجام دهيد تا گياه به رطوبت كم عادت كند و براي انتقال به فضاي باز عادت كند و به‌مرور با انتقال به محيطي پرنورتر نور دريافتي آن را بيشتر كنيد.

خواص

در خصوص خواص كارنت قابل ذكر است اين ميوه سرشار از ويتامين C است. ساير مواد موجود در اين ميوه عبارت‌اند از: ويتامين B1، ويتامين B2، ويتامين B3، ويتامين B5، ويتامين B6، ويتامين B9 و ويتامين E، ويتامين K و كلسيم، آهن، منگنز، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و روي است.

اين ميوه بسيار خوش طعم است و در شيريني پزي استفاده مي‌شود.

اين ميوه به كاهش وزن كمك مي‌كند.

ويتامين C موجود در اين ميوه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند.

كلاژن موجود در اين ميوه موجب تقويت و سلامت پوست مي‌شود.

ويتامين k موجود در اين ميوه به لخته سازي خون كمك مي‌كند.

آهن اين ميوه به اكسيژن رساني ماهيچه‌ها و ساير نقاط بدن كمك مي‌كند.

اين ميوه سرشار از آنتي‌اكسيدان است كه احتمال ريسك به سرطان، مشكلات قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

براي خريد بذر كارنت و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/4 ساعت: ۱۱ توسط:zerafatcom :